كما وعدانكم لقد حان الوقت ودق الجرس وانتفض الحراس :D
المقال المجمع للجزء الاول من سلسله اساسيات التسويق وهنتكلم بأذن الله عن
1- مدارس السوق 2- الابحاث التسويقيه
3- الشريحه المستهدفه 4- تحليل المنافسين وفتح مشروع جديد
5- استراتيجيات التسعير والترويج والميزانيه 6- الميزه التنافسيه
7- الرساله التسويقيه
فلنبدأ على بركه الله
ـــــــــــــــــــــــــ
السلام عليكم
ازيكم وعاملين ايه وكدهو
انهارده هندردش شويه انا وانتوا وعمى
ـــــــ
بص
يا عمى علشان مضيعش وقتك انا جى طالب القرب منك
وحضرتك بقا شغال ايه ؟
ااااه .. وبتبيع ايه يعنى
انا مبعبش يا عمى انا بمسك شغل فى شركات قسم
تسويق
اه خلاص عرفت بتاع اعلانات يعنى دى شغلانه
سهله مش محتاجه متخصص يعنى
لا كده انت مش عارف
حاجه يا عمى ايوه سبنى اشرحلك بقا نقول بسم الله الرحمن الرحيم وهبدأ من الاول
خالص
ـــــــ
عندنا السوق منقسم الى
اربع مدارس رئيسية
دى بقى يا عمى
بتعتمد على انها تنزل سوق زى مصر وتشوف ايه المنتجات اللى بتتباع فيها كتير والناس
بتشتريها وليه وبعد كده تعمل ايه تجيب منتج بس تقليد بخامه ضعيفه وبسعر اقل بكتير
وتنزل تغرق بيه السوق
ااااه زى الشركات
الصينيه كده ما بتعمل يا ولاد اللذينه
بالضبط يا عمى انت
كده بدأت تفهمنى الله ينور عليك بس استنى بس
اه الشركات دى فعلا بتبيع منتجات وبتحقق مكاسب لان سعر منتجها رخيص بس برده
ليها عيوبها ومن اكبر عيوبها
ان الشركه مبتحافظش
على عميل لان العميل بيجرب منتجها يبوز بسرعه ميتشريش تانى
وكمان غير كده
بتعمل سمعه وحشه جدا للبراند بتاعها زى دلوقتى اى حاجه صينى فى مصر تبقى وحشه مع
ان الصين بتنزل حاجات جميله جدا
ودى يا عمى اول
مدرسه تانى مدرسه بقا هى مدرسه المبيعات
ـــــــــــ
دى
بقى يا عمى بتعمد على الاعلانات تقعد توجع دماغك فى كل حته منين ما تروح تلاقى
اعلانتها ودى منتجاتها برده بتكون ضعيفه وكمان مش بس كده يقعد يوعدك باوبشن
وامكانيات واول ما تيجى تشترى المنتج متلاقيهاش
اااه
يا بنى عارفها زى الاعلانات بتاع استاذ حسن ومحمد اللى بيتقابلوا صدفه علطول دول
ويقعدوا يرغوا ساعه ونص او اعلان الكمبيوتر اللى عليه ماوس وكيبورد هديه وفيه
اوبشن بيدخل على الفيس
حبيبى
يا عمى انا حبيت بنتك علشان خاطرك انت بس هو بالضبط كده زى ما انت قولت
بس
الناس دى غبيه اوى هى الناس دى بتكسب
طبعا بتكسب
لان فى جزء كبير من الشعب بيحب اى حاجه فيها حصريا عروض خصومات من غير ما يفكر اول
ما يشوف كلمه زى دى يشترى علطول
ودى
بقا يا عمى
عيوبهم :
(منتجات ضعيفة – مبتحافظش على العميل –سوء
السمعة للشركة – قصيرة الاجل – لايوجد خدمة إضافية بعد الشراء )
ــــــــــــــــ
تالت مدرسه
(تعتمد على منتج جيد بأسعار
مرتفعة مثل الاسواق الالمانية يعنى ايه
يعنى تجيبلك عربيه جامده جدا مفهاش غلط ومليانه اوبشن وجوده عاليه جدا
دى
حلوه اوى يا بنى
لا
استنى ده ليها عيوب برده ومن
عيوبها : (غلو
المنتج (المنتج بيكون سعره عالى جدا )
– عدم
الاحتياج لكافة الاوبشن ( بتعملك اوبشن كتير جدا انتا مش محتاجها )
بس
كده يا بنى مفيش مدرسه حلوه
دى
شغلتى بقا يا عمى المدرسه الرابعه وهى
ـــــــــــ
تعتمد
على التوصل إلى افضل منتج بناءاً على حاجات ورغبات العمل يعنى ببساطه دى بتقعد
تتدرس حاجات العميل ورغباته وقدرته الماليه وتحلل السوق والمنتج علشان توصل لاعلى
منتج ممكن توصله
زى ما العميل ماعاوز
وحاجات
العميل دى يا عمى : اللى هى الاساسيات الاكل الشرب السفر العمل
انما
الراغبات دى : اللى هى هياكل ايه هيسافر بايه عربيه ولا قطر ولا مركب بس برده يا
عمى دى فيها
عيب واحد
وهو إرتفاع تكلفة البحوث ودراسة السوق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ده كلام والله العلم
نور بس برده انا عندى سؤال طب هو ازاى يعرف حاجات ورغبات العميل
هو انا هسيبك يا عمى
منا جى ليك فى الشرح اهو بس الاول نشرب الشاى ونتكلم عن الابحاث التسويقيه وتحليل
المنافسين والسوق وحاجات تانيه كتيييييييير
لا شاى ايه قول
شربااااات يا جوز بنتى انت راجل متخصص فى التسويق
يا حبيبى يا عمى
ـــــــــــــــــــــــــــــ
هنتكلم بقى يا عم بأذن الله
عن حاجه مهمة جدا وهى
ــــــــ
من المعلومات السابقه ان مدرسه التسويق بتعمد
على دراسه حاجات ورغبه العميل وتقديم المنتج المناسب له
طب ازاى تعرف حاجات العميل ؟
ده اللى هنتكلم عليه انهارده بأذن الله
انما انهارده هنتكلم عن البحوث الخاصه بمعرفه
حاجات ورغبات العميل
ــــــــــ
لازم تمشى على كام
خطوه علشان تنفذها صح والخطوات دى بتبدأ من
1- تحديد
اهداف البحث :
ايه غرضك من البحث
هل غرضك عمل ترويج لمنتج معين فبتشوف اراء الناس فيه
ولا استبيان يعنى
عاوز تستبين هل منتجك يكفى احتاجات العميل ام يحتاج لتعديل
ولا استفتاء عندك
منتجين او اكثر من منتج وبتخيير الناس انهو منتج افضل
ولا
طلب بتئسلهم عن ايه اللى محتاجينه فى المنتج علشان تبدأ تصنعه ليهم
ـــــــــــــــ
2- وضع
خطه العمل
وهنا
بتحدد حاجتين
1- الفئه
المستهدفه ( مكانها –عمرها – مستواها التعليمى مستواها المالى .... الخ وللكلام
اكتر عن الشريحه المستهدفه ارجع لهذا الموضوع داخل المدونه
http://ktamat.blogspot.com/2015/03/tasweqktamat.html
والشريحه هنا الهدف
منها الشريحه المتوقع انها تستخدم منتج ده لو كنت اخترت وحددت نوع من معين من
المنتجات تشتغل فيهم انما لو محددش بتاخد شريحه عشوائيه وتسئلهم عن طلبتهم
2- تحديد فريق العمل : مين اللى هتناقش مع الشريحه يعنى لو منتج نسائى مش هتجيب راجل يكلمهم
هتجيب واحده والعكس فبتحدد فريق العمل بناء على المنتج والشريحه
ـــــــــــــــــــ
3- نوع
البيانات
والمقصود
بيها نوع البيانات اللى عاوز تجمعها من الشريحه ومن البحث وفى نوعين من البيانات
– (بيانات
اساسيه لا استطيع الحصوص عليها الا مباشره من العميل
– بيانات
سنويه استطيع الحصول عليها من اى مكان حكومى او شركه اخرى )
فانت
بتحدد هتجمع اى نوع فيهم او هتجمع النوعين وهكذا
ــــــــــــــــــــ
4- طريقه
التعامل مع الشريحه المستهدفه وازاى هتخرج منهم المعلومات
(جلسات جماعيه – اسئله فرديه –محاوره
نقاش – اسئله مباشره – عن طريق التليفون – عن طريق الميل ) انهى انسب وافضل طريقه
تقدر تسخدمها
العينه تختلف على
حسب المشروع المطلوب اقامه بحث عليه
ـــــــــ
5- بعد
تحديد الفئه والخطه وطرق التواصل وطرق طرح الاسئله تبدأ مرحله جمع المعلومات
والتنفيذ وتحديد احتياجات العميل
ـــــــــــــــ
6- عمل
عينه من المنتج وعرضها على الفئه التى تم عمل البحوث عليها لتحديد هل المنتج مناسب
ام لا
لو كان المنتج مناسب
يتم البدء فى التنفيذ لو المنتج غير مناسب بيتم تعديله مره واتنين وتلاته لحد ما
يعجب العميل بعدها بيتم طرحه للسوق
ـــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــ
يعنى انت يا عمى لو عندك موقع الكترونى او مشروع وتريد عمل حمله" تسويق اون لاين" له
فيجب عليك الاول ان تحدد الشريحه التى ستقوم باستهدافها
وتحديد الشريحه المستهدفه هو من اهم وسائل التسويق عامه ولهذا يجب ان تتم العمليه بطريقه صحيحه حتى تحصل على اكبر درجه من النجاح
يتم تقسيم الشريحه المستهدفه
بناء عل بعض الاساليب منها وتتوقف هذا الاساليب على نوع المنتج ونوع
المشروع الذى ستقوم به ومن اهم هذه الاساليب والوسائل التى تعرض عليها
مشروعك لاستخرج شريحه بعينها هى
1-على حسب المكان
(منطقه – بلد – دوله كما فى المشاريع الصغيره التى تسهدف اهل بلد بعينها فقط)
ــــــــــــــــ
2-على حسب العمر
(كبار صغار شباب السن من كذا الى كذا لانك عندما تخاطب شاب غير خطابك لطفل غير خطابك لشيخ كبير)
ـــــــــــ
3-على حسب النوع
(مذكر– مؤنث –افراد –عائلات –عازب –متزوج فبعض المنتجات تستخدم للنساء فقط او الرجال فقط او المتزوجون فقط)
ـــــــــــ
4-علي حسب المستوى التعليمى
(طلبه – ابتدائى – خارجين – دبلوم كالكورسات والدورات والوظائف)
ـــــــــــــــ
5-على حسب المستوى المالى
(اغنياء –فقراء
-حاله متوسطه –عمال كالسيارات الاجهزه المنزليه)
ـــــــــــ
6-على حسب التقييم النفسى
(رياضى –تخين –رفيع –عشوائى كالمنتجات الرياضيه او منتجات التخسيس )
ــــــــــــــــ
7-على حسب الدين
(مسلم (ملابس محجبات ) مسيحى – يهودى غير معتنق ديانه محدده )
ــــــــــــــــــ
8-تقسيم حسب المناسبات
(اعياد ميلاد – افراح –اعياد كالتورت والهدايه والورد )
ـــــــــــ
9-تقسيم حسب العادات
(الصعيد (جلايب) –المدن
(بدل) –القرى لا يمكن بيع البدل فى الصعيد لان ليس من عادتهم لبسها حتى فى
الافراح ولكنهم الاساسى هناك هو الجلايب)
ـــــــــــــ
10-تقسيم حسب الاستهلاك
(مستهلك دائم – مره واحده –
جديد - يوجد لاى شركه مستهلكين دائمين يثقون فى الشركه ومنتجاتها ودائما
يشترون الجديد منها وينصحون الناس بها ويوجد ايضا مستهلك مره واحد المستهلك
العير منتمى لشركه معينه ويوجد مستهلكين تريد ان تكسبهم ليكون مستهلكين
جداد)
ـــــــــــــــــ
11- تقسيم حسب نوع العميل
(شركه –اشخاص –حكومه –
جمعيات هل ستتعامل مع شركات مباشره كمحلات الجمله ام مع المستهلك مباشره
كالبقاله ام تبرعات كالجمعيات الخيريه ام توريد حكومى كالكبارى والطرق)
ـــــــــــ
12- تقسيم حسب حاجات العميل ورغباته
(يشمل هذا الابحاث التسويقيه التى تستنج منها احتياجات العميل ورغباته وبناء عليه يتم طرح منتج ليوفى له احتياجاته )
ـــــــــــ
العينه يجب ان تتوافر فيها بعض الشروط بعد اختيارها
1- حجمها مقبول لا يمكن فتح ضركه لشريحه حجمها 50 فرد مثلا
2- سهله الوصول
اليها مثلا محل فى القاهره لا يستهدف دول الخليج
3-الربح من العميل يجب ان لا تنسى هدف الشركه الاساسى وهو الربح
4- فصل هذه الشريحه عن باقي الشرائح
5- امكانيه التنفيذ الاستهداف
ــــــــــــــــــ
بنااء على العينه المستهدفه يتم الاهتمام بتفاصيل الشركه
تصميم شعبي ام
فاخر
لوجو شعبى ام فاخر
الرساله التسويقيه موجهه للشباب للكبار للعائله
تخاطب بلد بعينها كالمشاريع الصغيره
تخاطب مستوى تعليمى بعينه كالوظائف
تخاطب مستوى مادى عالى كالاجهزه الغاليه الثمن او العكس
نوع التميز عندك فى السعر الجوده مقدمى الخدمه
واشياء اخرى كثيره جدا فى العمليه التسويقيه تتوقف على اختيارك الصحيح للشريحه المستهدفه
ـــــــــــــــــــ
وكمان يا عمى فى مشكله ناس كتير بتقع فيها وهى انها مبتخططش صح لو عايزه تفتح مشروع جديد علشان كده هنتكلم شويه عن خطوات فتح مشروع جديد
عنوانين اللى هنتكلم فيها يا عمى الغالى
خطوات فتح مشروع جديد
دراسه السوق الداخلى للمشروع
دراسه السوق الخارجى لللمشروع
دراسه المنافسين وتحليل السوق
طرق الدخول الى السوق
مفاتيج النجاح
نقط هامه
فرينشايز
وفى هذه المرحله يتم دراسه
العناصر الاتيه لتحديد السوق الخارجى واحتياجاته ومدى قابليه نجاح المشروع
مع اهل وطبيعه هذا المكان فلا يمكن بيع سبح امام كنيسه او بيع صلبان امام
مسجد وهذه العناصر هى
(طبيعه السكان
–عادتهم
وتقاليدهم
– السن المسيطر
– المستوى المالى
– احتياجات المكان
– اتجاه السوق في المنطقه
– دراسه نمو السوق
– منطقه بها
بحر جبال زراعه صناعه الطبيعه الجغرافيه
– (لا يمكن بيع سبح امام كنيسه )
وفى هذه المرحله تحدد مدى قدرتك انت على اداره المشروع وتحمل المحاطر وانتهاز الفرص المصاحبه للمشروع ويتم دراسه العناصر الاتيه
(الميزانيه
– هل استطيع اداره هذا المجال
–وقت
العمل مناسب ام لا
- تحمل
المخاطره
-نقاط الضعف والقوه للمشروع
المختار والتهديات
وهل السوق متغير ام ثابت هكذا التكلفه )
وهنا يتم الاستعانه بمنظومه سوات swot وهى تتمثل فى اربع
خانات نقاط القوه نقاط الضعف التهديدات والفرص ويتم قياس مشروعك على هذه
النظريه وايضا المنافسين وتحديد نقاط قوتك ونقاط ضعفهم والعكس والتهديدات
التى تقابلهم وتعتبر فرصه لك والعكس
4-طرق الدخول الى السوق
(شراكه مع منافس قوى
ومعناه الدخول مع شريك قوى تحت الاسم والاداره الخاصه به
–التميز
بمعنى ان تدخل بشكل مميز وطرق التميز سيتم شرحها بأذن الله فى مقاله خاص بها تحت عنوان الميزه التنافسيه
–التجديد السعر
الدخول عن طريق التجديد بشكل جديد لم يدخل احد قبلك من الدخول بيه او عن الطريق المنافسه فى السعر )
5- مفاتيح النجاح
(ارضاء الله سبحانه وتعالى ومراعاه عملك
ارضاء العميل
–تقديم خدمه افضل
–البعد عن نقاط الضعف
للمنافسين وتقويه نقاط القوه
–التميز
- الصبر
- الانضباط
-ساعد غيرك ينجح )
6-نقط هامه
(طول النفس
–الميزانيه
-الاستعداد لتغيير المجال عند الخساره
– تحليل الوقع بصفه مستمره وتقييم
ادائك
7- فرينشايز
(شخص
يمتلك علامه تجاريه قويه وشخص يمتلك راسمال بلا مشروع فيفتح فرع تحت اسم
العلامه التجاريه القويه بنفس المنتج وتحت نفس الاداره مقابل
نسبه من الربح
ــــــــــــــــــ
ولازم برده يا عممى تعرف ازاى تسوق لنفسك زى ما هنتكلم دلوقتى فى العنواين الجايه دى
1-سوق لنفسك باستخدام الفيس بوك
الصفحه الشخصيه - الجروبات - الصفحه العامه - المحتوى اللى تقدمه
2- سوق لنفسك باستخدام تويتر
الهاشتاج - المتابعين
3-لينكد ان وكيفيه التعامل معه والفرق بينه وبين الفيس بوك
4-سوق لنفسك اوفلاين على ارض الواقع
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
الموضوع
ده كبييير والوسائل بتاعته كتييييير بس انا هذكر كام حاجه منهم انهارده بأذن الله
واتمنى الافاده
اول
وسيله هى وسائل social
media (شبكات التواصل الاجتماعى ) واهمها الفيس بوك
الفيس
بوك : face book
اولا
صفحتك الشخصيه : لازم الناس اللى قريبه منك اصداقائك ومعارفك يعرفوا انت شغال ايه
وايه المهارات اللى عندك وبتطور نفسك ازاى فمن افكار انك تبنى brand وتسوق لنفسك من خلال صفحتك
1- غير اعدادات صفحتك
واكتب فى خانه الوظيفه ايه مجالك ودرسته ازاى وغير التعريف الخاص بيك وخليه زى
تعريف بطبيعه شغلك وبالمهارات اللى عندك
2- ضيف الناس اللى علاقه
بمجالك وخصوصا التقال اوى منهم علشان تستفاد من المحتوى اللى بيقدموه ودول تقدر
تجيبهم من الجروبات
3- اشترك فى جروبات خاصه
بمجالك وضيف المسئولين بتوعها ولو حد سئل فى حاجه
اسبق انت ورد وفيد الناس هتعرف اكتر عن مجال وهتجمع عدد متابعين خاصين
بمجالك
4- المحتوى اللى بتقدمه
على صفحتك لازم يكون ليه قيمه لازم كل فتره تنزل بوست خاصه بمجالك
5- لما صفحه او شخص فى
مجالك ينزلوا محتوى كويس ويعجبك متسبهوش اكتب انت كمان كونت جامد وليها قيمه عاليه
وحطها فى التعليقات علشان تكسب ناس مهمته بمجالك من صفحتهم
ده
بالنسبه لصفحتك الشخصيه بس الفيس بوك مش صفحتك الشخصيه فقط عندك الصفحات العامه
والجروبات
1- اعمل صفحه الصفحه تنزل
فيها محتوى ذو قيمه متقعدش تنزل اعلانات على نفسك لا نزل محتوى خاص بمجالك ومحتوى
ليه قيمه كبيره خلى اللى يدخلك الصفحه يرجع تانى مره واتنين وتلاته وميسبكش من جمال المحتوى اللى بتقدمه ومن كتر القيمه value اللى بيحصل عليها
2- خلى اللى يدخل ليك
الصفحه يسوقلك من غير ما يحس بانه يعجبه محتواك فينشره على صفحته ويعمل منشن
لصحابه المهتمين بالمجال ونو فى المحتوى اللى بتقدمه
3- اى حد كتب رد او بعتلك
رساله متتردش انك ترد عليه فى اقرب وقت وحاول متعديش ساعه من غير ما ترد
4- اعمل بوستات تفاعل
مسابقات اسئله وعليها جوايز كده شغل القانز اللى عندك معاك خلى الناس تعرفك من
كلامك ومش بالاعلان عن نفسك
5- بالنسبه للجروب اجعله
للمناقشات اى حد عنده استفسار مواضيع النقاش فى مجالك كده
6- نزل الصور الخاصه بيك
فى الكورسات واماكن عملك فى صفحتك الشخصيه وفى الصفحه والجروب وساعد غيرك دايما
سواء بالرد على اسئلتهم او انك تعرفهم الطريق يبدوا ازاى
7- اعمل مقالات عن الناس
الكبيره فى مجالك ومنشن ليهم اعملهم مقال لاما يشفوه لازم ينشروه عندهم من جماله
هتكسب من عندهم جامد سواء متابعين او ثقه او براند
...................
فى
طبقه معينه من الناس بتقعد على تويتر الناس اللى مبتحبش تتكلم كتير J اعمل اكونت على تويتر وضيف برده الناس الخاصه بمجالك وتابعهم
واعملهم تويتات نفس الكلام اللى قولناه فى الفيس بس فى حاجه زياده فى تويتر تويتر
عباره عن هاشتاج تابع الهاشتجات الجديده واللى معدل الوصل بتاعها عالى واكسب فى
الهاشتاج ده تويته جامده علشان تكسب متابعين من خلال
............
لينكد
ان : linked in
اولا
لينكد ان من اهم وسائل انك تبنى brand لنفسك لانه يعتبر c.v متجدد خاص بيك فانت فى اى مجال لازم يكون عندك
اكونت عليه
بس
ابوس ايدك متبوزوش الحاجه الجميله لينكد ان مش الفيس بوك ينى مينفعش عليه اسير
الظلام ولا الواد المشاكس ولا الواد المشكله ولا البت الموزه J ارحمونا من الاسماء دى
لينكد
ان بتعمل اكونت بيه باسمك وببياناتك صح وتكتب فى مهارتك ومجالات عملك وبتضيف الناس
اللى فى مجالك بس وتشترك فى عروض الوظايف
كل
يوم لينكد ان بيقترح ليك وظائف خاصه بمجالك ممكن تقدم فيها
المحتوى
اللى بتنزله على لينكد ان مش بوستات انما مهارات لو فى كورس صور الكورس ونزله اكتب
مهاره جديده اتعلمتها خبره جديده فى مجال معين وظيفه جديده كده الصوره الشخصيه
والصور اللى تنزلها تكون صور كراجل صاحب شغل مش قاعد مع صحابك ولا سيلفى ولا
الكلام ده
بس
هو مهم جدا جدا جدا حدا اعمل اكونت عليه دلوقتى
وده
اكونتى على لينكد ان L
https://www.linkedin.com/hp/?dnr=bqmYxrHY5PfEawVCfcgaZfUS9yYmzefE3uO-&trk=nav_responsive_tab_home
....................
ده
بالنسبه لبعض وسائل السوشيال ميديا
بالنسبه
لارض الواقع متضيعش فرصه انك تعرف حد بمجالك وتساعده
قدم
كورسات مجانيه فى الاول روح للمؤسسات التطوعيه وقولهم انا على استعداد انى اقدم
كورس مجانى واحتسب النيه ليه هتستفاد اسم
لنفسك مش من الناس اللى هتحضر بس ده منهم ومن صحابهم اللى هيحكوا ليهم
وهتستفاد
شغل لان لو اى شاب اشتغل قدام هيحتاجك فى استشاره ولو مشتغلش ولقى حد بيسئله
هينصحه بيك كاول خيار
مضيعش
فرصه مهاره جديده تتعملها وتعمل شبكه علاقات كويسه وانت بتتعلمها سواء مع اللى
بيقدملك الكورس او مع اللى بيحضروا معاك
لو
شوفت شركه واقعه فى جاجه وتقدر تساعدها اتصل بيهم وقولهم انا كذا كذا وشايف عندكم
خطأ فى كذا وانصحهم
اشترك
فى الاعمال التطوعيه باستمرار
وزى
ما قالوا الناس دى #ديجتاليزر علشان تنجح ساعد غيرك ينجح الاول
وفى
وسائل تانيه كتيير جدا بش ده جزء منها واتمنى انك تلاقى افاده فى البوست ده شير بقا وعرف صحابك واعمل منشن لصاحبك اللى
معرفش مين والكلام اللى بيتقال فى الاخر ده
#محمود_المدبولى
#digital_marketing
ــــــــــــــــــــ
الميزه التنافسيه يا عمى من اهم الحاجات فى التسويق
<
ــــــــ
نبدأ على
بركه الله
بسم الله الرحمن
الرحيم
علشان تفتح
اى مشروع او شركه او تكون مسئول تسويقى فى شركه
لازم يكون
عندك حاجه مش عند غيرك بتجذب العميل ليها وتخليه دايما يفضلك والحاجه دى اسمهاالميزه التنافسيه
وعلشان
مطولش عليكم نخش علطول
ازاى تقدر
تكون متميز عن غيرك من المنافسين
1- التميز فى المنتج :
يعنى ايه ؟
يعنى المنتج بتاعك لازم يكون فى اعلى درجه من
جهه العناصر اللى جايه دى واولهم طبعا جوده المنتج
شكل المنتج ( ممكن يكون المنتج جامد جدا بس شكله وحش فيكون ده سبب
ان محدش يشتريه )
_ سهوله الاستعمال ( زى تحويل الحقن الى حبوب فى
مجال الادويه)
التصميم اللون الامكانيات والاوبشن التغليف باختصار كل حاجه عن المنتج لازم يكون متميز من
اول الغلاف لحد الحشو اللى جوه المنتج
ــــــــــــــــــ
2- التميز فى الخدمه
اى منتج لازم تكون فى خدمه مصاحبه ليه
وبتختلف الخدمه من منتج لمنتج ممكن تبقى (صيانه – توصيل – ضمان للمنتج) والخدمه
غالبا بتكون مجانيه او بسعر رمزى
من انواع الخدمات
(الدعم \ خدمه التوصيل \ صيانه مجانيه \
تدريب العملاء لو المنتج يحتاج الى هذا \) فلازم تقدم خدمه المنافس ميقدرش يقدمها
او على الاقل بنفس مستواه
ـــــــــــــــــــ
3- التميز فى مقدمى الخدمه
هم الاشخاص اللى بيتواصلوا مباشره مع العميل
سواء موظفين مندوبين خدمه عملاء استقبال وهكذا
لازم الناس دى تكون على قدر المسئوليه وعندها
شويه اساسيات زى
(فن التعامل مع العميل - اليونفورم الموحد الخاص بيهم والهيئه
العامه - السرعه فى تنفيذ المهام المطلوبه
منهم - المهاره فى اتقان العمل - طريقه التحدث مع العميل والتعامل مع اى مشكله تحصل) وهكذا
وهذا الكلام يطبق سواء اذا كان التسويق اوف لاين او( التسويق اون لاين )
ـــــــــــــــــــ
4- التميز فى التوزيع
ودى من اهم انواع التميز لازم منتجك يكون قريب من العميل والشريحه اللى
مستهدفها علشان تقدر تبيع ليهم المنتج
ده يعنى مينفعش تفتح شركه فى الصحرا او
منطقه ملهاش مواصلات او منطقه وصفها صعب
لازم مكانك يكون سهل الوصول ليه وليك فروع
تانيه وهكذا منتجك لازم يكون ليه منافذ توزيع فى كل مكان علشان تقدر تتواصل مع
عملائك زى شركات المحمول التلاته ووجودهم فى كل المحافظات + وجود رقم للاتصال بيهم
دايما لازم يكون متوفر عندك وسائل لتضمن
(سهوله وصول العميل للمنتج -- وجود المنتج فى اماكن كثيره بشكل ميسر)
ـــــــــــــــ
5- التميز في صوره الشركه
وصوره الشركه تنقسم لنوعين خارجيه زى
(المكان
– الشعار - شكل الاعلان - اللوجو )
وداخليه زى
( تصميم الديكور - نظافه الشركه - اعطاء العميل اكثر من حقه حتى
يرضى )
يعنى انا ممكن اخش مكان مره واحده بس ومدخلوش
تانى لان الديكور بتاعه وحش او المكان مش نطيف او المعامله فيه وحشه
ـــــــــــــــــــــــــ
6- التميز فى السعر
وده بيكون عن طريق (خصومات وتخفيضات - السماح بوقت اطول للسداد - وقت معين للشراء
بسعر اصغر - هديه مع المنتج ) وهكذا
ـــــــــــ
يجب ان يكون التميز صعب تنفيذه للمنافسين
الاخرين علشان ميتقلدش ويكون مريح للعميل ويغطى احتياجاته
وافتكر ان هدفك دايما فى شركتك من بعد ارضاء
الله هو ارضاء العميل
ــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــ
هو اولا لو انت عندك
منتج مسئول عنه فى الشركه وعايز تسعره والثانى يسمى الميزانيه لو انت مسئول التسويق فى شركه ازاى تحسب ميزانيتك
ـــــــــ
اولا
القيمه الذي يحصل عليها العميل
فى
بعض المنتجات كالاجهزه الكهربائيه والاب توب والتليفون يتم تسعيره بناء على القيمه
الذى سيحصل عليها العميل يعنى ممكن جهاز الاب توب يقف فى تصنيعه على 100 ج بس عنده
مبيعه يتم بيعه ب 1000 ج لان القيمه اللى بيقدمها للمستخدمين عاليه جدا
ـــــــــــــ
ثانيا تكلفه المنتج والربح المطلوب
وده
غالبا الاسلوب المتبع فى معظم البضائع وهو حساب تكلفه المنتج على المصنع من
الخامات والصناعه واضافه مقدار ربح معين وليكن عشره فى المائه وجمع سعر التكلفه +
الربح المطلوب = سعر المنتج اللى هينزل بيه السوق
ــــــــــــــ
ثالثا
بناء على المنافسين واسعارهم لنفس المنتج
يعنى
ببساطه بتشوف المنافسين منزلين السعر بكام لنفس المنتج وبناء على سعرهم بتزود او
بتقلل قليلا او بتنزل بنفس السعر
ـــــــــ
رائيى
الخاص الجمع بين الثلاث استراتيجيات عند التسعير
ـــــــــــــــــ
ده
المتعارف عليه عند التسعير ولكن فى استراتيجه تانيه لها علاقه بوجود المنتج فى
السوق والاستراتيجيه دى بتقول
ــــــــ
لو كان
المنتج جديد
1-ان كان المنتج
جديد ملهوش منافسين فى السوق يتم نزوله
بسعر عالى لاستهداف اغنى طبقه الطبقه اللى بتحث على التميز لحد ما يحصل اكتفاء من
هذه الطبقه وتبدا المبيعات تقل يتم تنزيل
سعر المنتج للطبقه المتوسطه وهكذا لحد ما ينزل لاقل طبقه بسعر مناسب ليها تدريجيا
مثل التليفونات والخطوط والكمبيوتر فى اول نزولهم كانوا بسعر عالى جدا
حاليا بقوا بسعر يناسب كل الناس
ــــــــــــ
لو كان المنتج قديم
2-ان كان المنتج
قديم وموجود في السوق وبه منافسه قويه يتم نزوله بسعر اقل من المنافسين علشان يكسب
شعبيه قويه وشريحه جيده فى الاول وبعد كده
يتم زياده السعر تدريجيا بعد اكتسابه للشعبيه والاسم من الطبقه اللى
مستهدفينها مثال شركه سينا كولا كانت الاول بنص سعر الكاكولا والبيبسى حاليا بقت
منافسه ليهم فى نفس السعر
ــــــــــــــــ
ـــــــــــــ
الرساله التسويقيه :
هى عباره عن رساله قصيره تريد ايصالها بحملتك التسويقيه لثبت فى دماغ المستهلك
وتربط بين شركتك وبين هذه الرساله مثال ( القوه بين ايديك (فودفوان) )
ــــــــــــ
يعنى لو مستهدف
شريحه مستواها المالى او الثقافى عالى هتوصل ليهم رساله غير اللى هتوصلها لشريحه
مستواها متوسط غير اللى هتوصلها للمستوى المالى الضعيف لما تكلم دكتور غير ما تكلم
عامل غير ما تكلم موظف لكلا منهم اسلوب
يعنى مش كل الناس
تفكيرها واحد فى ناس بتبحث عن التميز ناس بتبحث على التوفير ناس تبحث عن السرعه
وهكذا فلازم تحدد شريحتك انهى نوع فيهم
ــــــــــــــــــ
2- نوع المنتج
ايه المنتج اللى
هتسوق ليه ايه اهميته بيفيد العملاء فى ايه والمنتج مش شرط يكون شئ مادى ملموس فالمنتج
ممكن يكون حاجات
كتير جدا ( شئ مادى – خدمه – انسان – شركه – فكره – اى حاجه تقدر تسوق لها اسمها منتج ) حتى الدين والدعوه الى الله منتج لانك بتسوق
ليه وزى ما قال الراجل المحترم رامى ابرهيم اعظم مسوق على مستوى التاريخ هو الرسول
اللهم صل وسلم وبارك عليه والمنتج اللى كان بيسوقله هو الدعوه الى الله وحقق اكبر
نجاح على مستوى البشريه كلها فى حملته التسويقيه تلك اللهم صل وسلم وبارك عليك يا
حبيبى يا رسول الله
ــــــــــــــــ
ثالثا نوع التميز
تحدثنا من قبل من
هذا الموضوع الميزه التنافسيه عن التميز
واهميته وكيف تصبح متميزا عن غيرك من المنافسين قبعد تحديد نوع التميز فى العناصر
اللى ذكرناها لازم تظهر تميزك هذا فى الاعلان والرساله التسويقيه يكون معناه عائد
عليه زى مثلا اسرع دليفرى فى مصر ارخص سعر فى مصر
ــــــــــــــ
بعد ما تحدد الثلاث
عناصر اللى فاتوا تقدر الان فعلا تحدد الرساله التسويقيه اللى انت هتقولها مثال
لو المنتج سياره
ونوع التميز هو
الجوده
لان دايما الللى
هيشترى سياره عائليه هيتاكد من الامان والجوده الخاصه بيهم علشان مصلحه اولاده
انما لو افترضنا ان
السياره للشباب هتبقى الرساله (سيارتنا تتمع بالسرعه )
لو للمسافرين هتكون
( سيارتنا تتمع بالراحه )
هكذا
ــــــــــــــ
الرساله لازم يكون
فيها كلمه سهله تربط الناس بالمنتج مثل كلينكس لو حد
قالها اول حاجه بتفتكرها هى مناديل ورقيه
او بطاطس مقرمشه تفتكر بيها كلمه شيبسى او كل وسيطر تفكتر تايجر مع ان محدش فاهم
ايه العلاقه بينى الشيبسى والسيطره بس ما علينا :D
حتى لو بتسوق لشخص
او لنفسك لازم يكون ليك اسم خاص بيك اللى يفتكره يفتكرك علطول زى فى عالم التسويق
سبع البرمبه = محمد
شعبان social
media
راجل بتاع تسويق =
رامى السيد seo
واعلانات مدفوعه
سبايدر = محمد حافظ seo
وانا عن نفسى ما
مازلت بدورى على اسم فلو حد عنده اقتراح ميبخلش عليا بيه
ـــــــ
ملحوظه
شعار الشركه وتغليف
المنتج من الرساله التسويقيه وهكذا البنرات والاعلانات وكل ما يخص الشركه خلى اللى
يخش شركتك يتأكد من صحه الرساله ده فعلا
ــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــ
ــــــــــ
بيتم حساب الميزانيه
بناء على عنصر من العناصر الاتى ذكرها
والعنصر الاول هو (
قوه راسمال الشركه )
ـــــــــ
قوه راسمال الشركه
يعنى لو انت راجل
بتاع تسويق ومسكت الحمله الخاص بالشركه ممكن تتفق معاهم على حسب راسمال الشركه
يعنى نسبه خمسه فى الميه من راسمال يتصرف على التسويق ويبقى مصاريف التسويق جزء من
راسمال الشركه
ـــــــــــــ
العنصر التانى
(نسبه مبيعات الشركه
)
انت هدفك من الحمله
التسويقيه تحقق مبيعات بنسبه قد ايه وبناء عليه بتقيس النتائج والتحليلات وتشوف
تقدر هتصرف كان علشان تتدخل مبيعات للشركه كام طبعا النسبه ممكن تكون اقل او اكبر
من المتفق عليه بس متكونش اقل بنسبه كبيره وتكون اكبر براحتك صاحب الشركه هيجوزك
بنته J
ــــــــــــ
العنصر التالت
( ميزانيه المنافسين
التسويقيه )
يعنى تشوف المنافسين
بتوع شركتك بيصرفوا كام وبناء عليه تحدد ميزانيتك مش هتنافس شركه بتصرف مليون ج
على التسويق بشركه تانيه بتصرف الف ج على التسويق طبيعى الاولى هتكون اعلى وافضل
ــــــــــ
طب انت يا عم محمود
ايه رائيك فى الكلام ده
انا شايف التلاته
غلط وهكذا برده شاف المسوقين الكبار اللى انا مش منهم بس بأذن الله هكون
الصح هو الطريقه
الرابعه
ــــــــــــ
والطريقه دى معتمد
على عده خطوات
1- تحديد
اهداف الحمله التسويقيه وذكرناها بالتفصيل
فى المقالات السابقه
2- تحديد
الشريحه المستهدفه وطرق الوصول ليها
3- تحديد
فريق العمل والوسائل المتبعه
وبناء
على ما سبق بيتم تحديد التكاليف بناء على الهدف والشريحه والوسائل لان ممكن يكون
المنافس غبى بيصرف كتير بس خطأ او انك تتفق على نسبه مبيعات بس متوصلهاش او تجيب
افكار مبتكره متكلفش الشركه كتير من راسمالها فلازم تكون مبدع وبتفكر صح ودى
الطريقه الانسب والاصح فى تحديد الميزانيه
ــــــــــــ
ملحوظه
:
الميزانيه
بتكون مرتفعه جدا فى الاول وتقل تدريجيا لحد ما توصل لمستوى معين وتزيد تانى مع
ظهور منافس قوى فى السوق
ـــــــــــــــــ
ازاى
تعمل حمله ترويجيه لمنتجك او لشركتك فى 3 طرق فى الترويج ممكن استخدامهم والابتكار
والتطوير مفتوحين
ــــــــ
1-اسلوب الدفع
(تنزيل منتج في
اماكن كثيره جدا بسعر قليل مناسب للجميع ولامكانيات المنتج مما يدفع العميل لشراءه
) يعنى بتوفر للعميل سعر مناسب ومكان سهل
الوصول ليه ويكون قدامه المنتج فى كل مكان فيقتنع ان المنتج ده جيد جدا من كتر ما
بيشوفه فيشتريه نظام الانتخابات فلان
الفلانى بيؤيد ويبايع الحاج فلانى الفلانى
ـــــــــــــ
2-اسلوب السحب
(سحب العميل لمنتجك
باستخدام سمعه المنتج وقوته وتميزه وباستخدام العروض التسويقيه خصومات وهدايا
وهكذا )
يعنى تبنى براند قوى
للشركه وسمعه كويسه جدا فى الاول يخلى العميل يثق فيك ويبحث عن منتجك ليشتريه زى
الماركات العالميه فى الاجهزه
ـــــــــــ
3-الدعايا والاعلان
(هى التى لا يحصل فيها تواصل مباشر مع العميل مثل التليفزيون واعلانات الشوارع )
تعرف العميل بمنتجك من خلال الدعايا والاعلان علشان يعرف بوجودك ويبدأ يشترى منتجك
ــــــــــــــ
ممكن تجمع بين
الثلاثه وسائل او تعملهم خط زمنى تبدأ بكذا ثم كذا ثم كذا حسب ظروف الشركه والمنتج
والميزانيه
ـــــــــ
وبكده يا عمى يبقى انا كلمتك باختصار عن اساسيات التسويق وعناصره بشكل مختصر
كل ده مختصر يا بنى
اومااااال يا عمى انت مستقل بعريس بنتك ولا ايه
يلا هنشوف الزياره الجايه بقا السلام عليكم
ــــــــــــ
0 التعليقات:
إرسال تعليق