تسوق من الانترنت

إشترك معنا ليصلك جديد الموقع

بريدك الإلكترونى فى أمان معنا

الخميس، 16 أبريل 2015

ما هى الرساله التسويقيه اساسيات التسويق مدونه تسويق الخدمات

 http://ktamat.blogspot.com/

هلا والله بكل الاحباب #انا_مصرى_اصلا

هنستكمل بأذن الله ما بدأناه عن التسويق فى مدونتنا

والمقالات السابقه لقرائتها هذه روابطها

تسويق اون لاين الميزه التنافسيه واساسيات التسويق



انهارده بأذن الله تعالى تعالى هنتكلم عنصر من عناصر التسويق  ( الرساله التسويقيه )
ـــــــــــــ 
http://ktamat.blogspot.com/2015/04/mezatanafosia.html

 الرساله التسويقيه

الرساله التسويقيه : هى عباره عن رساله قصيره تريد ايصالها بحملتك التسويقيه لثبت فى دماغ المستهلك وتربط بين شركتك وبين هذه الرساله مثال ( القوه بين ايديك (فودفوان) )

يتم بناء الرسالهالتسويقيه بناء على ثلاثه عناصر اولهم ( الشريحه المستهدفه )

ــــــــــــ

الشريحه المستهدفه

http://ktamat.blogspot.com/2015/04/mezatanafosia.html

يعنى لو مستهدف شريحه مستواها المالى او الثقافى عالى هتوصل ليهم رساله غير اللى هتوصلها لشريحه مستواها متوسط غير اللى هتوصلها للمستوى المالى الضعيف لما تكلم دكتور غير ما تكلم عامل غير ما تكلم موظف لكلا منهم اسلوب

فلازم اولا قبل تحديد الرساله تحديد الشريحه المستهدفه ومعرفه كل شئ عنها كما ذكرنا سابقا فى هذا الموضوع  - الشريحه المستهدفه

يعنى مش كل الناس تفكيرها واحد فى ناس بتبحث عن التميز ناس بتبحث على التوفير ناس تبحث عن السرعه وهكذا فلازم تحدد شريحتك انهى نوع فيهم

ــــــــــــــــــ

2- نوع المنتج

http://ktamat.blogspot.com/2015/04/mezatanafosia.html

ايه المنتج اللى هتسوق ليه ايه اهميته بيفيد العملاء فى ايه والمنتج مش شرط يكون شئ مادى ملموس فالمنتج

ممكن يكون حاجات كتير جدا ( شئ مادى – خدمه – انسان – شركه – فكره –  اى حاجه تقدر تسوق لها اسمها منتج  ) حتى الدين والدعوه الى الله منتج لانك بتسوق ليه وزى ما قال الراجل المحترم رامى ابرهيم اعظم مسوق على مستوى التاريخ هو الرسول اللهم صل وسلم وبارك عليه والمنتج اللى كان بيسوقله هو الدعوه الى الله وحقق اكبر نجاح على مستوى البشريه كلها فى حملته التسويقيه تلك اللهم صل وسلم وبارك عليك يا حبيبى يا رسول الله

ــــــــــــــــ

ثالثا نوع التميز 

http://ktamat.blogspot.com/2015/04/mezatanafosia.html

تحدثنا من قبل من هذا الموضوع الميزه  التنافسيه عن التميز واهميته وكيف تصبح متميزا عن غيرك من المنافسين قبعد تحديد نوع التميز فى العناصر اللى ذكرناها لازم تظهر تميزك هذا فى الاعلان والرساله التسويقيه يكون معناه عائد عليه زى مثلا اسرع دليفرى فى مصر ارخص سعر فى مصر

ــــــــــــــ

بعد ما تحدد الثلاث عناصر اللى فاتوا تقدر الان فعلا تحدد الرساله التسويقيه اللى انت هتقولها  مثال

لو المنتج سياره

والشريحه المستهدفه هى العائلات

ونوع التميز هو الجوده

يبقى الرسالهالتسويقيه هتكون (السياره تتمع بالجوده و الامان )

لان دايما الللى هيشترى سياره عائليه هيتاكد من الامان والجوده الخاصه بيهم علشان مصلحه اولاده

انما لو افترضنا ان السياره للشباب هتبقى الرساله (سيارتنا تتمع بالسرعه )

لو للمسافرين هتكون ( سيارتنا تتمع بالراحه )

هكذا 

ــــــــــــــ

الرساله لازم يكون فيها  كلمه سهله تربط الناس بالمنتج مثل كلينكس لو حد قالها اول حاجه بتفتكرها هى  مناديل ورقيه او بطاطس مقرمشه تفتكر بيها كلمه شيبسى او كل وسيطر تفكتر تايجر مع ان محدش فاهم ايه العلاقه بينى الشيبسى والسيطره بس ما علينا :D

حتى لو بتسوق لشخص او لنفسك لازم يكون ليك اسم خاص بيك اللى يفتكره يفتكرك علطول زى فى عالم التسويق

سبع البرمبه = محمد شعبان social media

راجل بتاع تسويق = رامى السيد seo  واعلانات مدفوعه

سبايدر = محمد حافظ seo

وانا عن نفسى ما مازلت بدورى على اسم فلو حد عنده اقتراح ميبخلش عليا بيه 

ـــــــ

ملحوظه

شعار الشركه وتغليف المنتج من الرساله التسويقيه وهكذا البنرات والاعلانات وكل ما يخص الشركه خلى اللى يخش شركتك يتأكد من صحه الرساله ده فعلا

ــــــــــــــــــــــــــــ

وشكرا على حسن استماعكم المقال الجى هنشرح فيه التسعير  تابعونا 

يمكن التواصل معى من خلال

رابط

https://www.facebook.com/profile.php?id=100006753576673&fre

ــــــــــــــــــــــــــــ


 الراعى الرسمى مدونه "تسويق الخدمات" "تسويق المنتجات"

شارك هذه الصفحة وتابعنا على صفحاتنا الرسمية
شارك الموضوع →
تابعنا →
إنشر الموضوع →

5 التعليقات:

إرسال تعليق

افلام اون لاين