تسوق من الانترنت

إشترك معنا ليصلك جديد الموقع

بريدك الإلكترونى فى أمان معنا

الخميس، 16 أبريل 2015

استرتيجه التسعير طرق تسعير المنتج اساسيات التسويق مدونه تسويق الخدمات

السلام عليكم
كيف اخباركم واراءكم فى المدونه يا ناس يا طيبين مدونه
نستكمل بأذن الله السلسه اللى بدأت من فتره عن التسويق واتكلمنا فى عناصر كتير جدا واساسيات التسويق منها 

 ( مدارس السوقالبحوث التسويقيهالشريحه المستهدفهخطوات فتح مشروع جديدالميزه التنافسيهالرساله التسويقيه

وهنكمل انهارده وهنشرح استرتيجيات التسعير

وقريبا باذن الله هيتم استكمال السلسله اللى بدأنا فى السوشيال ميديا وال seo  ولكن بعد انتهائنا من الاساس وهو التسويق ككل
http://ktamat.blogspot.com/2015/04/mezatanafosia.html

ـــــــــــــ

انهارده بأذن الله كما ذكرنا هنتكلم فى طرق التسعير او استراتيجيه التسعير

والتسعير نوعين

هو اولا لو انت عندك منتج مسئول عنه فى الشركه وعايز تسعره والثانى يسمى الميزانيه لو انت مسئول التسويق فى شركه ازاى تحسب ميزانيتك

ـــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/#/page/1
 

يتم تسعير المنتج بناء على ثلاث وسائل

اولا القيمه الذي يحصل عليها العميل

فى بعض المنتجات كالاجهزه الكهربائيه والاب توب والتليفون يتم تسعيره بناء على القيمه الذى سيحصل عليها العميل يعنى ممكن جهاز الاب توب يقف فى تصنيعه على 100 ج بس عنده مبيعه يتم بيعه ب 1000 ج لان القيمه اللى بيقدمها للمستخدمين عاليه جدا

ـــــــــــــ

ثانيا  تكلفه المنتج والربح المطلوب

وده غالبا الاسلوب المتبع فى معظم البضائع وهو حساب تكلفه المنتج على المصنع من الخامات والصناعه واضافه مقدار ربح معين وليكن عشره فى المائه وجمع سعر التكلفه + الربح المطلوب = سعر المنتج اللى هينزل بيه السوق

ــــــــــــــ

ثالثا بناء على المنافسين واسعارهم لنفس المنتج

يعنى ببساطه بتشوف المنافسين منزلين السعر بكام لنفس المنتج وبناء على سعرهم بتزود او بتقلل قليلا او بتنزل بنفس السعر

ـــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/#/page/1

رائيى الخاص الجمع بين الثلاث استراتيجيات عند التسعير

ـــــــــــــــــ

ده المتعارف عليه عند التسعير ولكن فى استراتيجه تانيه لها علاقه بوجود المنتج فى السوق والاستراتيجيه دى بتقول

ــــــــ

لو كان المنتج جديد

1-ان كان المنتج جديد ملهوش منافسين فى السوق  يتم نزوله بسعر عالى لاستهداف اغنى طبقه الطبقه اللى بتحث على التميز لحد ما يحصل اكتفاء من هذه الطبقه وتبدا المبيعات تقل يتم  تنزيل سعر المنتج للطبقه المتوسطه وهكذا لحد ما ينزل لاقل طبقه بسعر مناسب ليها  تدريجيا  مثل التليفونات والخطوط والكمبيوتر فى اول نزولهم كانوا بسعر عالى جدا حاليا بقوا بسعر يناسب كل الناس

ــــــــــــ

لو كان المنتج قديم

2-ان كان المنتج قديم وموجود في السوق وبه منافسه قويه يتم نزوله بسعر اقل من المنافسين علشان يكسب شعبيه قويه وشريحه جيده فى الاول وبعد كده  يتم زياده السعر تدريجيا بعد اكتسابه للشعبيه والاسم من الطبقه اللى مستهدفينها مثال شركه سينا كولا كانت الاول بنص سعر الكاكولا والبيبسى حاليا بقت منافسه ليهم فى نفس السعر

ــــــــــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/#/page/1

بكده نكون اتكلمنا عن تسعير المنتج وهنتكلم بأذن الله عن وضع الميزانيه للشركه المقال الجى تابعونا 

 

يمكن التواصل معى من خلال

رابط

https://www.facebook.com/profile.php?id=100006753576673&fre

ــــــــــــــــــــــــــــ


 الراعى الرسمى مدونه "تسويق الخدمات" "تسويق المنتجات"

شارك هذه الصفحة وتابعنا على صفحاتنا الرسمية
شارك الموضوع →
تابعنا →
إنشر الموضوع →

1 التعليقات:

  1. طبقا لميزانية الترويج بشركتك تجد لدى شركة سوقني عرض تسويق الكترونى مناسب
    01008745590
    http://www.swaqny.com/

    ردحذف

افلام اون لاين