الأربعاء، 29 أبريل 2015
المقال الثانى من مصطلحات التسويق
المقال الثانى من
مصطلحات التسويق عامه والتسويق الالكترونى خاصه لمراجعه المقال الاول اضغط على هذه الكلمه مصطلحات التسويق
ـــــــــــــــــــ
وهى واحده من وسائل
الدفع للاعلانات المدفوعه على الانترنت ويتم حسبتها بطريق الدفع لكل 1000 ظهور
وتحسب على حسب المشاهده سواء قام بالضغط على الاعلان او لا وتسمى الدفع مقابل
المشاهده
ــــ
وهى الوسيله الثانيه
للدفع وتسمى الدفع مقابل النقره ويتم حساب التكلفه فيها بالنقره الواحده مثلا النقره
ب 5 سنت او 20 قرش فى جوجل ادورد
ــــــــــــــ
وهى الدفع مقابل
تحقيق الهدف بمعنى ان كان هدفك عمل اعجاب لصفحه او تنزيل تطبيق او ملئ استماره او
كتابه الايميل لا يتم حساب الدفع الا اذا قام الزائر بفعل هذا
ـــــــــ
وهو مصطلح يستخدم فى
الاعلانات ومعناه النسبئه المئويه بين عدد ظهور الاعلان ونسبه الضغط عليه يعنى لو
الاعلان ظهر 1000 مره وضغط عليه 100 زائر يبقى CTR = 10%
ـــــــــــ
وده المصطلح التانى
بيظهر بعد ال ctr وبيحددلك كام واحد دخل ونفذ المهمه
المطلوبه منه
سواء الشراء او ملى استماره او تنزيل تطبيق او الاعجاب بالصفحه
ــــــــــ
وهى النسبه المئويه
بين المدفوع وبين الربح من الحمله المدفوعه يعنى هل دفعت اكثر من ربحت ام العكس
ـــــــ
وبكده نكون خلصنا
المصطلحات الخاصه بالاعلانات وفى المقال الثالث بأذن الله هنتكلم عن بعض المصطلحات
فى ال seo تكمله لما سبق
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
0 التعليقات:
إرسال تعليق