http://ktamat.blogspot.com/
هلا والله بكل
الاحباب #انا_مصرى_اصلا
هنستكمل بأذن الله
ما بدأناه عن التسويق فى مدونتنا
والمقالات السابقه
لقرائتها هذه روابطها
ـــــــــــــ
الرساله التسويقيه :
هى عباره عن رساله قصيره تريد ايصالها بحملتك التسويقيه لثبت فى دماغ المستهلك
وتربط بين شركتك وبين هذه الرساله مثال ( القوه بين ايديك (فودفوان) )
ــــــــــــ
يعنى لو مستهدف
شريحه مستواها المالى او الثقافى عالى هتوصل ليهم رساله غير اللى هتوصلها لشريحه
مستواها متوسط غير اللى هتوصلها للمستوى المالى الضعيف لما تكلم دكتور غير ما تكلم
عامل غير ما تكلم موظف لكلا منهم اسلوب
يعنى مش كل الناس
تفكيرها واحد فى ناس بتبحث عن التميز ناس بتبحث على التوفير ناس تبحث عن السرعه
وهكذا فلازم تحدد شريحتك انهى نوع فيهم
ــــــــــــــــــ
2- نوع المنتج
ايه المنتج اللى
هتسوق ليه ايه اهميته بيفيد العملاء فى ايه والمنتج مش شرط يكون شئ مادى ملموس فالمنتج
ممكن يكون حاجات
كتير جدا ( شئ مادى – خدمه – انسان – شركه – فكره – اى حاجه تقدر تسوق لها اسمها منتج ) حتى الدين والدعوه الى الله منتج لانك بتسوق
ليه وزى ما قال الراجل المحترم رامى ابرهيم اعظم مسوق على مستوى التاريخ هو الرسول
اللهم صل وسلم وبارك عليه والمنتج اللى كان بيسوقله هو الدعوه الى الله وحقق اكبر
نجاح على مستوى البشريه كلها فى حملته التسويقيه تلك اللهم صل وسلم وبارك عليك يا
حبيبى يا رسول الله
ــــــــــــــــ
ثالثا نوع التميز
تحدثنا من قبل من
هذا الموضوع الميزه التنافسيه عن التميز
واهميته وكيف تصبح متميزا عن غيرك من المنافسين قبعد تحديد نوع التميز فى العناصر
اللى ذكرناها لازم تظهر تميزك هذا فى الاعلان والرساله التسويقيه يكون معناه عائد
عليه زى مثلا اسرع دليفرى فى مصر ارخص سعر فى مصر
ــــــــــــــ
بعد ما تحدد الثلاث
عناصر اللى فاتوا تقدر الان فعلا تحدد الرساله التسويقيه اللى انت هتقولها مثال
لو المنتج سياره
ونوع التميز هو
الجوده
لان دايما الللى
هيشترى سياره عائليه هيتاكد من الامان والجوده الخاصه بيهم علشان مصلحه اولاده
انما لو افترضنا ان
السياره للشباب هتبقى الرساله (سيارتنا تتمع بالسرعه )
لو للمسافرين هتكون
( سيارتنا تتمع بالراحه )
هكذا
ــــــــــــــ
الرساله لازم يكون
فيها كلمه سهله تربط الناس بالمنتج مثل كلينكس لو حد
قالها اول حاجه بتفتكرها هى مناديل ورقيه
او بطاطس مقرمشه تفتكر بيها كلمه شيبسى او كل وسيطر تفكتر تايجر مع ان محدش فاهم
ايه العلاقه بينى الشيبسى والسيطره بس ما علينا :D
حتى لو بتسوق لشخص
او لنفسك لازم يكون ليك اسم خاص بيك اللى يفتكره يفتكرك علطول زى فى عالم التسويق
سبع البرمبه = محمد
شعبان social
media
راجل بتاع تسويق =
رامى السيد seo
واعلانات مدفوعه
سبايدر = محمد حافظ seo
وانا عن نفسى ما
مازلت بدورى على اسم فلو حد عنده اقتراح ميبخلش عليا بيه
ـــــــ
ملحوظه
شعار الشركه وتغليف
المنتج من الرساله التسويقيه وهكذا البنرات والاعلانات وكل ما يخص الشركه خلى اللى
يخش شركتك يتأكد من صحه الرساله ده فعلا
ــــــــــــــــــــــــــــ
وشكرا على حسن
استماعكم المقال الجى هنشرح فيه التسعير تابعونا
يمكن التواصل معى من خلال
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006753576673&fre
ــــــــــــــــــــــــــــ
شارك هذه الصفحة وتابعنا على صفحاتنا الرسمية
مواضيع هامة
اساسيات التسويق
التسويق الألكترونى
من افضل الوسائل التي تجني لموقعك الارباح اشهار المواقع بمعني تواجد موقعك دائما في اولي صفحات جوجل للحصول علي هذه الخدمة تواصل معنا
ردحذف002-01008745590