تسوق من الانترنت

إشترك معنا ليصلك جديد الموقع

بريدك الإلكترونى فى أمان معنا

الاثنين، 13 أبريل 2015

الابحاث التسويقيه تسويق الخدمات تسويق ونلاين

 http://ktamat.blogspot.com/

السلام عليكم ازيكم ازيكم

هنكمل انهارده بأذن الدرس اللى بدأناه اميارح فى مدونتكم

والدرس كان بعنوان  مدارس السوق   واتكلمنا فيه عن مدارس السوق وعن مدرسه التسويق خاصه واتكلمنا عن الحاجه والرغبه والطلب والفرق مبنهم هنتكلم انهارده بأذن عن حاجه مهمة جدا وهى

ــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/

الابحاث التسويقيه

من المعلومات السابقه ان مدرسه التسويق بتعمد على دراسه حاجات ورغبه العميل وتقديم المنتج المناسب له
طب ازاى تعرف حاجات العميل ؟
ده اللى هنتكلم عليه انهارده بأذن الله

بتعرف حاجات العميل عن طريق الابحاث التسويقيه
الابحاث التسويقيه مصطلح كبيييييير جد وبيضم تحته الكثيييييير والكثييير من المصطلحات

تحليل السوق . تحليل الشركه . دراسه المنافسين . دراسه الموظفين داخل الشركه . تحليل اقتصاد البلد

وكلام تانى كتييير وهنشرحهم فى بعد بأذن الله من خلال مدونه تسويق الخدمات . تسويق المنتجات
انما انهارده هنتكلم عن البحوث الخاصه بمعرفه حاجات ورغبات العميل
ــــــــــ


http://ktamat.blogspot.com/

البحوث التسويقيه (marketing research

لازم تمشى على كام خطوه علشان تنفذها صح والخطوات دى بتبدأ من

1-    تحديد اهداف البحث :

ايه غرضك من البحث هل غرضك عمل ترويج لمنتج معين فبتشوف اراء الناس فيه
ولا استبيان يعنى عاوز تستبين هل منتجك يكفى احتاجات العميل ام يحتاج لتعديل
ولا استفتاء عندك منتجين او اكثر من منتج وبتخيير الناس انهو منتج افضل
ولا طلب بتئسلهم عن ايه اللى محتاجينه فى المنتج علشان تبدأ تصنعه ليهم
ـــــــــــــــ

2-    وضع خطه العمل

وهنا بتحدد حاجتين

1-  الفئه المستهدفه ( مكانها –عمرها – مستواها التعليمى مستواها المالى .... الخ وللكلام اكتر عن الشريحه المستهدفه ارجع لهذا الموضوع داخل المدونه

http://ktamat.blogspot.com/2015/03/tasweqktamat.html

والشريحه هنا الهدف منها الشريحه المتوقع انها تستخدم منتج ده لو كنت اخترت وحددت نوع من معين من المنتجات تشتغل فيهم انما لو محددش بتاخد شريحه عشوائيه وتسئلهم عن طلبتهم

2-  تحديد فريق العمل : مين اللى هتناقش مع الشريحه يعنى لو منتج نسائى مش هتجيب راجل يكلمهم هتجيب واحده والعكس فبتحدد فريق العمل بناء على المنتج والشريحه

ـــــــــــــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/


3-  نوع البيانات

والمقصود بيها نوع البيانات اللى عاوز تجمعها من الشريحه ومن البحث وفى نوعين من البيانات

  (بيانات اساسيه لا استطيع الحصوص عليها الا مباشره من العميل
      بيانات سنويه استطيع الحصول عليها من اى مكان حكومى او شركه اخرى )
    فانت بتحدد هتجمع اى نوع فيهم او هتجمع النوعين وهكذا

ــــــــــــــــــــ

4-  طريقه التعامل مع الشريحه المستهدفه وازاى هتخرج منهم المعلومات

(جلسات جماعيه – اسئله فرديه –محاوره نقاش – اسئله مباشره – عن طريق التليفون – عن طريق الميل ) انهى انسب وافضل طريقه تقدر تسخدمها
العينه تختلف على حسب المشروع المطلوب اقامه بحث عليه

ـــــــــ

5-  بعد تحديد الفئه والخطه وطرق التواصل وطرق طرح الاسئله تبدأ مرحله جمع المعلومات والتنفيذ وتحديد احتياجات العميل

ـــــــــــــــ

6-  عمل عينه من المنتج وعرضها على الفئه التى تم عمل البحوث عليها لتحديد هل المنتج مناسب ام لا
لو كان المنتج مناسب يتم البدء فى التنفيذ لو المنتج غير مناسب بيتم تعديله مره واتنين وتلاته لحد ما يعجب العميل بعدها بيتم طرحه للسوق

ـــــــــــــــــ
http://ktamat.blogspot.com/


وبكدا خلصنا البحوث التسويق نتمنى نكون حققنا لكم افاده بأذن الله

يمكن التواصل معى من خلال

رابط

https://www.facebook.com/profile.php?id=100006753576673&fre

ــــــــــــــــــــــــــــ


 الراعى الرسمى مدونه "تسويق الخدمات" "تسويق المنتجات"

شارك هذه الصفحة وتابعنا على صفحاتنا الرسمية
شارك الموضوع →
تابعنا →
إنشر الموضوع →

0 التعليقات:

إرسال تعليق

افلام اون لاين